Menu główne:
1) czteroletnim liceum ogólnokształcącym;
2) pięcioletnim technikum;
3) trzyletniej branżowej szkole I stopnia;4) trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.
1) I etapu edukacyjnego obejmującego klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna;2) II etapu edukacyjnego obejmującego klasy IV–VIII.
1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;3) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;4) rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
1) wyposażenie uczniów na każdym przedmiocie w wiadomości i umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim w sposób poprawny i zrozumiały;2) rozbudzenie u uczniów zamiłowania do czytania oraz zwiększenie aktywności czytelniczej uczniów;3) kształcenie w zakresie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych;
4) zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka przez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doświadczeń oraz poznawanie polisensoryczne, stymulujących jego rozwój we wszystkich obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym;2) zapewnienie prawidłowej organizacji zabawy, nauki i odpoczynku dla uzyskania ciągłości procesów adaptacyjnych w odniesieniu do wszystkich dzieci, w tym rozwijających się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;3) wspieranie:
a) aktywności dziecka, kształtującej umiejętność korzystania z rozwijających się umysłowych procesów poznawczych, niezbędnych do tworzenia własnych wzorów zabawy, nauki i odpoczynku;b) wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie kompetencji samodzielnego uczenia się;
4) wybór (opracowanie) programu nauczania opartego na treściach adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania oraz uwzględniającego potrzeby i możliwości uczniów rozwijających się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;5) planowa realizacja programu nauczania szanująca godność uczniów, ich naturalne indywidualne tempo rozwoju, wspierająca indywidualność, oryginalność, wzmacniająca poczucie wartości, zaspokajająca potrzebę poczucia sensu aktywności własnej i współdziałania w grupie;6) zapewnienie dostępu do wartościowych, w kontekście rozwoju ucznia, źródeł informacji i nowoczesnych technologii;7) organizacja zajęć:
a) dostosowanych do intelektualnych potrzeb i oczekiwań rozwojowych dzieci, wywołujących zaciekawienie, zdumienie i radość odkrywania wiedzy, rozumienia emocji, uczuć własnych i innych osób, sprzyjających utrzymaniu zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego (szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej),b) umożliwiających nabywanie doświadczeń poprzez zabawę, wykonywanie eksperymentów naukowych, eksplorację, przeprowadzanie badań, rozwiązywanie problemów w zakresie adekwatnym do możliwości i potrzeb rozwojowych na danym etapie oraz z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego dziecka,c) wspierających aktywności dzieci, rozwijających nawyki i zachowania adekwatne do poznawanych wartości, takich jak: bezpieczeństwo własne i grupy, sprawność fizyczna, zaradność, samodzielność, odpowiedzialność i poczucie obowiązku,d) wspierających rozumienie doświadczeń, które wynikają ze stopniowego przejścia z dzieciństwa w wiek dorastania,e) umożliwiających poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, społeczność szkolna, społeczność lokalna i regionalna, naród, oraz rozwijanie zachowań wynikających z tych wartości, a możliwych do zrozumienia przez dziecko na danym etapie rozwoju,f) wspierających poznawanie kultury narodowej, odbiór sztuki i potrzebę jej współtworzenia w zakresie adekwatnym do etapu rozwojowego dziecka, uwzględniających możliwości percepcji i rozumienia tych zagadnień na danym etapie rozwoju dziecka,g) wspierających dostrzeganie środowiska przyrodniczego i jego eksplorację, możliwość poznania wartości i wzajemnych powiązań składników środowiska przyrodniczego, poznanie wartości i norm, których źródłem jest zdrowy ekosystem, oraz zachowań wynikających z tych wartości, a także odkrycia przez dziecko siebie jako istotnego integralnego podmiotu tego środowiska,h) umożliwiających zaspokojenie potrzeb poznawania kultur innych narodów, w tym krajów Unii Europejskiej, różnorodnych zjawisk przyrodniczych, sztuki, a także zabaw i zwyczajów dzieci innych narodowości, uwzględniających możliwości percepcji i rozumienia tych zagadnień na danym etapie rozwoju dziecka;
8) organizacja przestrzeni edukacyjnej:
a) ergonomicznej, zapewniającej bezpieczeństwo oraz możliwość osiągania celów edukacyjnych i wychowawczych,b) umożliwiającej aktywność ruchową i poznawczą dzieci, nabywanie umiejętności społecznych, właściwy rozwój emocjonalny oraz zapewniającej poczucie bezpieczeństwa,c) stymulującej systematyczny rozwój wrażliwości estetycznej i poczucia tożsamości, umożliwiającej integrację uczniów, ich działalność artystyczną, społeczną i inną wynikającą z programu nauczania oraz programu wychowawczo-profilaktycznego;
9) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;10) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;11) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie umiejętności samodzielnego uczenia się.
1) rozwijanie i kształtowanie kompetencji językowych na każdym przedmiocie i dbanie o wyposażenie uczniów w wiadomości i umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim w sposób poprawny i zrozumiały;2) kształcenie w zakresie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych;3) kształcenie umiejętności w sprawnym wykorzystywaniu narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego;4) wskazywanie roli biblioteki w procesie kształcenia i wychowania oraz kształtowanie kompetencji czytelniczych;5) zapewnienie warunków do kształcenia wiedzy i umiejętności wynikających z poszczególnych przedmiotów określonych planem nauczania;6) stwarzanie uczniom warunków do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów;7) kształtowanie postaw zdrowotnych, w tym wdrożenia do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób;8) rozwijanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów;9) wzmacnianie poczucie tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcania do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat;10) przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu;11) ukierunkowanie procesu wychowawczego na podmiotowe traktowanie ucznia, na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny, a wartości skłaniają człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów czy decyzji;12) podejmowanie w realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym działań związanych z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi.
1) właściwy dobór przez nauczycieli programów nauczania;2) zatrudnianie nauczycieli zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami merytorycznymi i przygotowaniem pedagogicznym;3) organizowanie zajęć zgodnie z zachowaniem zasad higieny pracy umysłowej i zachowaniem równowagi między nauką a wypoczynkiem;4) respektowanie podmiotowości ucznia w procesie kształcenia i wychowania;5) systematyczną współpracę z rodzicami.
1) poprawne komunikowanie się językiem polskim podczas zajęć z uczniami;2) wykorzystywanie zasobów biblioteki do prowadzenia zajęć edukacyjnych;3) upowszechnianie przez nauczycieli korzystania z metod i form informatycznych i Internetu podczas kształcenia na poszczególnych zajęciach edukacyjnych;
1) uczniowie są pod stałą kontrolą i nadzorem nauczycieli;2) za bezpieczeństwo uczniów w trakcie zajęć edukacyjnych i innych zajęć organizowanych przez Szkołę odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia;3) przestrzegane są regulaminy pracowni, regulaminy wycieczek szkolnych i wyjazdów na Zieloną Szkołę, instrukcje przeciwpożarowe oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;4) urządzenia i sprzęt, z którego korzystają uczniowie, jest systematycznie kontrolowany;5) w trakcie przerw międzylekcyjnych nauczyciele pełnią dyżury w miejscach, w których przebywają uczniowie.
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;2) zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Prawa oświatowego;3) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
1) wdrożenie do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób;2) ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, a także stosowania profilaktyki;3) realizowanie zajęć sportowych, zajęć rekreacyjno-sportowych, aktywnej turystyki;4) przygotowanie uczniów do właściwego zachowania oraz odpowiednich reakcji w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia.
1) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, w tym realizującej program szkoły specjalnej – organizowane dla uczniów ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające ze stanu zdrowia;2) zajęć rozwijających uzdolnienia;3) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;4) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;5) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;6) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – w przypadku uczniów klas VII i VIII;7) porad i konsultacji;8) warsztatów.
1) organizowanie wspomagania Szkoły w zakresie realizacji zadań polegających na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;2) ustalanie form udzielania pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane;3) informowanie niezwłocznie w formie pisemnej rodziców o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz o wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane.
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych i trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowania dzieci i ich uczestnictwo w życiu Szkoły;2) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;3) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym;4) prowadzenie obserwacji pedagogicznej, w trakcie bieżącej pracy z uczniem, mającej na celu rozpoznanie u uczniów:
a) trudności w uczeniu się, w tym w przypadku uczniów klas I–III deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych oraz ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań,b) szczególnych uzdolnień;
5) W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, niezwłocznie udziela uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informuje o tym wychowawcę.
1) koordynowanie pracą zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny;2) informowanie nauczycieli i wychowawców o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę;3) we współpracy z nauczycielami lub specjalistami planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem z zastrzeżeniem ust. 12;4) planowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami oraz w zależności od potrzeb z innymi osobami lub organizacjami pozarządowymi lub instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;5) prowadzenie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami.
1) Uczniów objętych kształceniem specjalnym,
2) Uczniów objętych indywidualnym nauczaniem.
1) kieruje działalnością Szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem ust. 7;3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;7) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,8) stwarza warunki do działania w Szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Szkoły;9) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;10) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;11) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Szkole;12) do dnia 31 sierpnia każdego roku przedstawia Radzie Pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,13) dokonuje oceny pracy nauczycieli,14) dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,15) wydaje zarządzenia w zakresie dopuszczalnym przepisami prawa,16) organizuje obsługę gospodarczą i administracyjną szkoły,17) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły;3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły;
1) dydaktyczny i wychowawczy poziom Szkoły;
2) realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach jej kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów;4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;5) zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych;6) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę.
1) zatwierdzanie planu pracy Szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez Śląskiego Kuratora Oświaty, w celu doskonalenia pracy Szkoły;6) uchwalanie regulaminu swojej działalności.
1) organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2) projekt planu finansowego Szkoły;3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;4) program wychowawczo - profilaktyczny Szkoły,5) indywidualny program lub tok nauki ucznia;6) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęćw ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;7) powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący;8) przedłużenie powierzenia stanowiska Dyrektora na kolejny okres;9) powierzenie i odwołanie nauczyciela ze stanowiska Wicedyrektora10) szkolny zestaw programów nauczania.
1) deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora;2) może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora;3) może wystąpić z wnioskiem do Dyrektora o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Wicedyrektora;4) wybiera przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;5) może wnioskować o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju.
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo--profilaktycznego Szkoły2) delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektor
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły;4) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora;5) uchwalenie regulaminu swojej działalności;6) opiniowanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne;7) opiniowanie materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym;8) opiniowanie pracy nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu;9) opiniowanie pracy nauczyciela mianowanego do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu;10) opiniowanie dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych;11) opiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych, o których mowa w ust. 2, do Rady Rodziców;3) zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu;7) prawo do gromadzenia i dysponowania funduszami będącymi w posiadaniu Samorządu Uczniowskiego.
1) uchwalanie regulaminu swojej działalności;2) opiniowanie wprowadzenia obowiązku noszenia przez uczniów na terenie Szkoły jednolitego stroju;3) opiniowanie wzoru jednolitego stroju;4) przedstawianie propozycji do Planu Pracy Szkoły;5) zgłaszanie uczniów do wyróżnień i nagród;6) udział w tworzeniu przepisów prawa wewnątrzszkolnego dotyczącego uczniów.
1) świadczyć pomoc ludziom starszym w dokonywaniu zakupów, przygotowywaniu spotkań i występów;2) udzielać zorganizowanej pomocy uczniom w nauce;3) uczestniczyć w działalności charytatywnej;4) pomagać w organizacji zabaw dla dzieci oddziału przedszkolnego;5) organizować spotkania z osobami starszymi i dziećmi w okresie świątecznym.
1) rozpoznawanie potrzeb na działalność wolontariuszy;2) analizowanie ofert składanych do Szkoły w zakresie udzielania pomocy lub świadczenia pomocy;3) opiniowanie i wybór ofert złożonych w Szkole.
1) stypendium szkolne;2) zasiłek szkolny.
1) całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą;2) pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników. Artykułów papierniczych i pomocy dydaktycznej
1) stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;2) stypendium Prezesa Rady Ministrów;
3) stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
1) wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży: Uczeń Roku Gminy Wilamowice
1) włącza uczniów do pomocy przy realizacji pracy biblioteki; zakres pomocy określa nauczyciel-bibliotekarz;2) kształtuje u uczniów kulturę czytelniczą.
1) biblioteka udziela informacji o stanie czytelnictwa uczniów;2) nauczyciele podczas realizacji programów nauczania informują uczniów o roli czytelnictwa w edukacji;
1) biblioteka umożliwia rodzicom korzystanie z zasobów biblioteki;2) biblioteka organizuje spotkania dla uczniów z pracownikami innych bibliotek.
1) organizacja pracy biblioteki multimedialnej;2) korzystanie ze stron internetowych;
1) organizowanie wystaw książek;2) informowanie o nowych książkach w bibliotece;3) prowadzenie konkursów czytelniczych;
1) organizowanie różnorodnych form pracy czytelniczej;2) kształtowanie u uczniów kultury czytelniczej;3) przygotowywanie do samodzielnego doboru wartościowych książek i innych materiałów bibliotecznych;
20. Do zakresu zadań nauczyciela bibliotekarza należy:1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji;2) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,3) przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa w Szkole;4) zaznajamianie uczniów z zasadami korzystania z biblioteki szkolnej;5) współpraca z uczniami i nauczycielami: pomoc w znalezieniu informacji na określony temat, udostępnienie nauczycielom i uczniom potrzebnych materiałów;6) organizowanie działań mających na celu rozwijanie wrażliwości kulturowych i społecznych uczniów (wystawki, programy artystyczne i inne);7) prowadzenie dokumentacji pracy biblioteki;8) sporządzanie skontrum.
1) zapewnienie opieki uczniom zapisanym do świetlicy;2) właściwą organizację czasu wolnego przed lekcjami i po lekcjach;3) rozwijanie zainteresowań oraz pogłębianie zamiłowań i zdolności;4) kształtowanie nawyków higienicznych oraz kultury osobistej;5) kształtowanie umiejętności współdziałania i współpracy z innymi uczniami, szacunku dla każdego człowieka oraz przygotowanie do życia społecznego;6) pomoc w przygotowaniu zadań szkolnych oraz utrwalanie wiadomości zdobytych w Szkole;7) współdziałanie z rodzicami i domem rodzinnym w zakresie spraw wychowawczych.
1) realizację potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci i młodzieży,2) możliwości psychofizyczne uczniów,3) zainteresowania uczniów,4) prawidłowy rozwój fizyczny dzieci i młodzieży,5) możliwość odrabiania lekcji.
1) opracowanie rocznego planu pracy świetlicy;2) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przebywającym w świetlicy;3) pomoc w odrabianiu zadań domowych;4) prowadzenie zajęć zgodnie z zatwierdzonym planem pracy szkoły;5) organizowanie dzieciom różnorodnych zajęć w tym rekreacyjnych, sportowych oraz rozwijających zainteresowania ucznia;6) bieżąca współpraca z wychowawcami, pedagogiem i innymi nauczycielami;7) współpraca z rodzicami;8) kształcenie kultury życia codziennego;9) współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej;10) dbanie o wystrój świetlicy;11) prowadzenie dokumentacji świetlicy.
1) kulturalne zachowywanie się na zajęciach świetlicowych;2) stosowanie się do poleceń wychowawcy świetlicy;3) zgłoszenie faktu przyjścia na zajęcia lub opuszczenia zajęć nauczycielowi;4) dbanie o porządek,5) poszanowanie sprzętu świetlicowego, rzeczy własnych i kolegów,6) wypełnianie poleceń nauczycieli świetlicy,7) odrabianie zadanych lekcji w godzinach na ten cel przeznaczonych,8) udział we wszystkich zajęciach przewidzianych w planie dnia.
1) rodzice/opiekunowie zobowiązani są do punktualnego przyprowadzania i punktualnego odbioru dziecka ze świetlicy, zgodnie z zapisami wprowadzonymi w deklaracji na początku roku szkolnego;2) rodzice/opiekunowie zgłaszają fakt odbioru dziecka lub jego nieobecności na zajęciach nauczycielowi prowadzącemu zajęcia świetlicowe;3) rodzice/opiekunowie informują pisemnie nauczyciela o wszelkich zmianach dotyczących trybu przyprowadzania i odbierania dziecka ze świetlicy (z datą i podpisem);4) prawo do odbierania dziecka ze świetlicy mają rodzice lub osoby upoważnione pisemnie przez rodziców;5) samodzielne wyjście dziecka ze świetlicy wymaga pisemnej zgody rodziców wraz z określeniem godziny wyjścia dziecka ze świetlicy;6) nie podlega opiece świetlicowej dziecko, które nie dotrze do świetlicy.
1) informacji o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych Szkoły;2) informacji o zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także wglądu do odpowiednich przepisów na terenie szkoły;3) systematycznego uzyskiwania rzetelnej informacji na temat ucznia w zakresie jego zachowania oraz postępów w nauce;4) korzystania z informacji i porad w sprawach wychowania i możliwości dalszego kształcenia się ucznia;5) wyrażenia i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi, innym organom szkoły, organowi prowadzącemu i kuratorowi opinii na temat pracy Szkoły w ustalonym trybie.
1) Uczniowie wnoszący opłaty indywidualne,2) Uczniowie, których wyżywienie finansują ośrodki pomocy społecznej,3) Pracownicy zatrudnieni w szkole.
1) kierowanie procesem dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczym Przedszkola Publicznego w Dankowicach oraz oddziałów przedszkolnych w Starej Wsi,2) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy Przedszkola,3) wykonywanie bieżących zadań związanych z zarządzaniem Przedszkolem, w tym reprezentowanie placówki, nadzór i kontrola pracy pracowników Przedszkola,4) nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem mienia przedszkolnego i podejmowanie decyzji w celu ochrony tego mienia,5) prowadzenie pracowniczych akt osobowych w Przedszkolu Publicznym w Dankowicach, rozliczanie czasu pracy, planowanie urlopów pracowniczych,6) przygotowanie i egzekwowanie zakresu przydziału czynności i obowiązków pracowników Przedszkola Publicznego w Dankowicach,7) prowadzenie dokumentacji związanej z prawidłowym funkcjonowaniem obiektu (HACAP, PPOŻ, BHP, przeglądy techniczne budynku),8) reprezentowanie Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Starej Wsi podczas kontroli i przeglądów obiektu – Przedszkola Publicznego w Dankowicach,9) zawieranie umów z rodzicami na świadczenie usług przedszkolnych oraz na żywienie,10) wykonywanie innych zadań związanych z kontaktami służbowymi z podwładnymi oraz rodzicami,11) prowadzenie rejestru rachunków żywieniowych oraz kontrola magazynu z żywnością.
1) prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno - wychowawczego, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego i organizacją Przedszkola w Dankowicach i oddziałów przedszkolnych w Starej Wsi,2) utrzymanie bezpieczeństwa dzieci i pracowników Przedszkola,3) zapewnienie należytej ochrony mienia przedszkolnego,4) realizowanie zadań wynikających z kontroli zarządczej w Przedszkolu Publicznym w Dankowicach,5) realizowanie zadań związanych z planem nadzoru w ustalonym zakresie,
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;6) podnosić swoją wiedzę ogólną i zawodową;7) w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia;
1) rzetelne przygotowywanie się do każdych zajęć i prowadzenie ich na najwyższym poziomie merytorycznym, dydaktycznym i metodycznym;2) przedstawianie Dyrektorowi programu nauczania do prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych;3) sporządzania rozkładu materiału do realizowanego programu nauczania;4) przestrzeganie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, w tym obiektywne, systematyczne i bezstronne ocenianie uczniów;5) dostosowywanie wymagań edukacyjnych wynikających z orzeczeń lub opinii poradni psychologiczno–pedagogicznej;6) dbanie o poprawność językową uczniów;7) zapoznawanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie;8) egzekwowanie przestrzegania regulaminów w pracowniach;9) kontrolowanie obecności uczniów na każdych zajęciach;10) pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem;11) aktywne uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej;12) udział w przeprowadzaniu egzaminu ósmoklasisty;
1) poprawność realizacji przyjętego programu nauczania;2) jakość i wyniki pracy uczniów z prowadzonych zajęć edukacyjnych;3) bezpieczeństwo powierzone jego opiece uczniów;4) nauczyciel podnosi jakość i wyniki pracy dydaktyczno- wychowawczej w zakresie realizowanych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz innych prowadzonych zajęć;5) skutki wynikłe z braku dostatecznego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów podczas prowadzonych zajęć oraz w czasie pełnienia dyżurów;6) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego;7) stan powierzonego mu sprzętu, urządzeń oraz środków dydaktycznych, ich zniszczenie lub stratę spowodowaną brakiem nadzoru i zabezpieczenia.
1) swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, w realizacji programu nauczania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych;2) pierwszeństwa uczestnictwa we wszelkich formach doskonalenia zawodowego na najwyższym poziomie;3) poszanowanie godności osobistej i godności zawodu;4) warunków pracy umożliwiających właściwe wykonywanie obowiązków dydaktyczno- wychowawczych i opiekuńczych;5) wspomagania w zakresie realizacji zadań ze strony Dyrektora i instytucji oświatowych;6) zgłaszania Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej wniosków dotyczących pracy w szkole
1) prowadzenia badań działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo w życiu Szkoły;3) udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnymi pozaszkolnym uczniów;6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły, oraz udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1) udzielanie porad i konsultacji;2) prowadzenie dokumentacji wymaganej odrębnymi przepisami;3) pedagog szkolny w zakresie realizacji powierzonych zadań współpracuje m.in. z policja, kuratorami sądowymi, poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, sądami rodzinnymi i nieletnich, ośrodkami pomocy społecznej.
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły oraz udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;5) systematyczne i prawidłowe dokumentacji – dziennika logopedy oraz teczek indywidualnych dzieci zawierających dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających.
1) z własnej inicjatywy w oparciu o wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego lub2) w przypadku rezygnacji nauczyciela z pełnienia zadań wychowawcy lub3) na wniosek rodziców danego oddziału.
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;3) realizowanie zadań związanych z ocenianiem zachowania ucznia;4) właściwe prowadzenie dziennika lekcyjnego i innej dokumentacji dotyczącej powierzonego oddziału;5) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole klasowym oraz pomiędzy uczniami i innymi członkami społeczności szkolnej6) otaczanie indywidualna opieka ucznia swojego oddziału;7) planowanie i organizacja różnych form życia zespołowego ;8) ustalanie treści i form zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą;9) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec uczniów swojego oddziału, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka(zarówno uczniów uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami)10) współpraca i utrzymywanie kontaktów z rodzicami.
1) referenta Szkoły;2) konserwatora;3) sprzątaczki;4) woźną.
1) organizowanie i koordynowanie pracy kancelaryjno–biurowej Szkoły;2) zabezpieczanie tajności i poufności spraw, w tym ochronę dostępnych i wykorzystywanych danych osobowych oraz właściwe przechowywanie pieczęci urzędowych;3) gromadzenie, przechowywanie i archiwizowanie dokumentacji Szkoły;4) prowadzenie listy obecności pracowników administracji i obsługi;5) obsługiwanie kserokopiarki i komputera;6) opracowywanie sprawozdawczości statystycznej;7) współpraca z nauczycielami oraz rodzicami dzieci, a także z instytucjami nadzorującymi, kontrolującymi i wspomagającymi Szkołę w zakresie realizowanych przez niego obowiązków;8) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora, wynikających z potrzeb Szkoły.
1) kontrola funkcjonowania ogrzewania w szkole, utrzymanie czystości w kotłowni;2) naprawy bieżące w szkole, na podwórku szkolnym, ogrodzenia;3) pełnienie dyżuru przy wejściu do szkoły;4) transport materiałów i narzędzi – w miarę potrzeb;5) nadzorowanie budynku szkoły oraz podwórka w godzinach pracy;6) wykonywanie innych poleceń wynikających z potrzeb szkoły;7) odpowiedzialność materialna za mienie powierzone zakresem czynności.
1) sprzątanie i utrzymanie w czystości pomieszczeń klasowych, korytarzy, ubikacji;2) utrzymanie czystości na podwórku szkolnym;3) pranie firanek i zasłon przynajmniej dwa razy w roku szkolnymi środkami czystości;4) nadzorowanie budynku szkolnego i podwórka w godzinach pracy;5) pełnienie dyżuru przy wejściu w wyznaczonych godzinach;6) wykonywanie innych poleceń wynikających z potrzeb szkoły;7) odpowiedzialność materialna za mienie powierzone zakresem czynności.
1) otwieranie szkoły o godz. 6.30;2) dbanie o porządek w szatni, wydawanie kluczy od szafek;3) gotowanie i wydawanie herbaty;4) pomoc przy wydawaniu obiadów szkolnych5) pełnienie dyżuru przy wejściu do szkoły w wyznaczonych godzinach;6) wykonywanie innych poleceń wynikających z potrzeb szkoły;7) odpowiedzialność materialna za mienie powierzone zakresem czynności
1) wyposażenie pomieszczeń do nauki w ławki i stoliki odpowiednie do wzrostu uczniów;2) używanie sprawnych środków dydaktycznych i pomocy naukowych;3) zabezpieczony i sprawny sprzęt i wyposażenie w szczególności w sali gimnastycznej, boiska szkolnego oraz pracowni;4) opracowane regulaminy korzystania z pracowni z określeniem warunków bezpieczeństwa;5) opracowanie „Regulaminu organizacji wycieczek i turystyki w Szkole”;6) organizację dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych.
1) punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć lekcyjnych;2) rzetelne pełnienie dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych;3) w klasach I-III nauczyciel prowadzący zajęcia pozostaje z uczniami także podczas przerwy międzylekcyjnej;4) niepozostawianie uczniów bez opieki podczas prowadzonych przez siebie zajęć;5) kontrolowanie obecności uczniów i odnotowywanie nieobecności uczniów na zajęciach;
1) zwracania uwagi uczniom na niewłaściwe ich zdaniem zachowanie;2) niewpuszczania uczniów do kuchni, kotłowni oraz innych pomieszczeń, w których uczniowie mogliby być narażeni na niebezpieczeństwo;3) niewpuszczania osób obcych na teren szkoły.
1) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;2) poradniami specjalistycznymi;3) pracodawcami;4) szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe.
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;2) gromadzenia, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla uczniów klas VII i VIII;3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez Szkołę;5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;6) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
1) na godzinach z wychowawcą;2) w czasie zajęć edukacyjnych, jeżeli przewiduje to program nauczania;3) podczas spotkań z przedstawicielami pracodawców, powiatowych urzędów pracy;4) podczas spotkań z przedstawicielami szkół zawodowych.
1) w dniach otwartych szkół zawodowych;2) w targach edukacyjnych;3) w innych formach promujących kształcenie zawodowe i naukę zawodu.
1) upowszechnia informator o szkołach ponadpodstawowych;2) gromadzi informacje dotyczące zawodów w formie folderów, ulotek;3) tworzy bazy o szkołach z wykorzystaniem Internetu.
1) zespół nauczycieli opracowujących dokumentację wynikającą z bieżących zadań szkoły;2) zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej;3) zespół przedmiotowy;
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;2) zachowanie ucznia.
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole Podstawowej programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia;6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 44k ust. 2 i 3 ustawy o systemie oświaty, a także w art. 37 ust. 4, art. 115 ust. 3 i art. 164 ust. 3 i 4 Prawa oświatowego;5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.8) Szczegółowe warunki i tryb oceniania zawarte są w Przedmiotowym Ocenianiu – stanowiącym załącznik nr 1. do Statutu.
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, z zastrzeżeniem ust. 9;2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.8. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 Prawa oświatowego1) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;2) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradnispecjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;3) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w Szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 prawa oświatowego;4) posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii.
1) 2017/2018 – w klasie II, III, V i VI;2) 2018/2019 – w klasie III i VI.
1) 2017/2018 – w klasie II, III, V i VI;2) 2018/2019 – w klasie III i VI.
1) bieżące;2) klasyfikacyjne: śródroczne i roczne oraz końcowe.
1) nauczyciele ustalają uczniom przewidywane śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z danych zajęć edukacyjnych.2) wychowawca ustala śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
1) stopień celujący – 6 (cel);2) stopień bardzo dobry – 5 (bd);3) stopień dobry – 4 (db);4) stopień dostateczny – 3 (dst);5) stopień dopuszczający – 2 (dop);6) stopień niedostateczny – 1 (nd).
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;3) dbałość o honor i tradycje szkoły;4) dbałość o piękno mowy ojczystej;5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;7) okazywanie szacunku innym osobom.
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły.
1) wzorowe – wz;2) bardzo dobre – bdb;3) dobre – db;4) poprawne – pop;5) nieodpowiednie – ndp;6) naganne – nag.
1) zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;2) systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na zajęcia szkolne, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;3) zawsze dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, ubiera się stosownie do okoliczności, nie ulega żadnym nałogom;4) osiąga wysokie, na miarę swoich możliwości, wyniki w nauce, jest pilny, systematyczny i sumienny w wykonywaniu obowiązków szkolnych;5) prezentuje bardzo wysoki poziom kultury osobistej oraz języka, którego używa;6) z szacunkiem i kulturą odnosi się do nauczycieli, innych pracowników Szkoły, rodziców i kolegów;7) szanuje godność osobistą, poglądy i przekonania innych ludzi8) przeciwstawia się przejawom brutalności i wulgaryzmu;9) terminowo usprawiedliwia nieobecności i spóźnienia;10) jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów;11) bierze aktywny udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych konkursach;12) pełni efektywnie funkcje w samorządzie szkolnym lub klasowym;13) bierze aktywny udział w uroczystościach szkolnych i środowiskowych;14) pomaga innym w nauce;15) bierze aktywny udział w zajęciach dodatkowych;16) szanuje własność cudzą i mienie szkolne.
1) zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;2) systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na zajęcia szkolne, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;3) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, ubiera się stosownie do okoliczności, nie ulega żadnym nałogom;4) jest koleżeński, chętny do pomocy innym, potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach, wyróżnia się kulturą osobistą;5) okazuje szacunek nauczycielom, pracownikom Szkoły, rodzicom i kolegom, prezentuje wysoką kulturę osobistą;6) ma jedno spóźnienie nieusprawiedliwione w miesiącu, ale nie więcej niż 3 w półroczu;7) bierze udział w zajęciach dodatkowych;8) przeciwstawia się przejawom brutalności i wulgaryzmu;9) pracuje na rzecz klasy i szkoły;10) szanuje własność cudzą i mienie szkolne.
1) zawsze wywiązuje się z obowiązków ucznia;2) systematycznie uczęszcza do szkoły, a wszelkie ewentualne nieobecności i spóźnienia usprawiedliwia;3) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, o higienę i swój wygląd, nie ulega żadnym nałogom;4) nosi schludny, nie budzący zastrzeżeń strój szkolny oraz zmienia obuwie;5) ma co najwyżej 2 spóźnienia nieusprawiedliwione w miesiącu, ale nie więcej niż 5 w półroczu;6) uwagi, które otrzymuje, nie naruszają godności i bezpieczeństwa swojego i innych osób;7) z szacunkiem odnosi się do nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
1) stara się spełniać wymagania szkolne i być systematycznym w nauce;2) zazwyczaj stosuje zwroty grzecznościowe;3) z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, pracowników Szkoły, osób starszych i kolegów;4) poprawnie reaguje na otrzymane uwagi i upomnienia nauczycieli;5) uwagi, które otrzymuje, uchybiają godności innych osób, ale nie naruszają bezpieczeństwa;6) nosi odpowiedni strój szkolny oraz zmienia obuwie;7) terminowo usprawiedliwia nieobecności i spóźnienia, dopuszcza się 3 spóźnienia nieusprawiedliwione w miesiącu, ale nie więcej niż 10 w półroczu;8) wykazuje przeciętny poziom kultury osobistej;9) wypełnia podstawowe obowiązki szkolne i osiąga wyniki na miarę swoich możliwości intelektualnych.
1) nie spełnia wymagań szkolnych;2) opuszcza zajęcia i spóźnia się na nie, a o usprawiedliwieniach zapomina;3) zaniedbuje obowiązki ucznia, nagminnie nie odrabia lekcji, jest leniwy i niesystematyczny, osiąga słabe wyniki w nauce;4) poziom kultury osobistej i kultury języka budzi poważne zastrzeżenia, wykazuje brak szacunku dla innych;5) niszczy mienie Szkoły lub mienie społeczne;6) lekceważąco odnosi się do nauczycieli, pracowników Szkoły, rodziców, kolegów;7) nie usprawiedliwia nieobecności;8) nie wykazuje chęci poprawy i nie stara się zmienić swojego zachowania, a zastosowane przez Szkołę i dom rodzinny działania wychowawcze nie przynoszą rezultatów.
1) agresywnie zachowuje się w stosunku do innych osób;2) dokonał lub dokonuje aktów wandalizmu, kradzieży, wymuszenia;3) samowolnie opuszcza zajęcia lekcyjne i wagaruje, nie usprawiedliwia opuszczonych godzin lekcyjnych;4) prezentuje negatywną i niechętną postawę wobec obowiązków szkolnych;5) używa wulgarnych i obraźliwych słów;6) lekceważy upomnienia, jest arogancki w stosunku do nauczycieli i innych pracowników Szkoły;7) celowo przeszkadza w prowadzeniu lekcji, nie wykonuje poleceń nauczycieli;8) stosuje przemoc wobec kolegów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły;9) nie podejmuje próby poprawy swojego zachowania mimo zastosowanych przez Szkołę działań wychowawczych.
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
1) oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ustalane w stopniach, o których mowa w § 46 ust. 1 ze znakami „+” i „‒”;2) śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
1) odpowiedź ustna;2) recytacja;3) zadanie klasowe;4) pisemny sprawdzian wiadomości;5) test pisemny;6) praca domowa;7) kartkówka;8) ćwiczenia;9) referat;10) zadania praktyczne;11) wytwory.
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
i. w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności z danego przedmiotu określone programem nauczania,ii. biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,
iii. może odnosić sukcesy w konkursach, olimpiadach przedmiotowych lub inne znaczące sukcesy;
i. opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
ii. sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
i. nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
ii. poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
i. opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań (podstawowych) zawartych w podstawie programowej,
ii. rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
i. ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
ii. rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
i. nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
ii. nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
1) brak wystarczającej liczby ocen bieżących spowodowanych nieobecnościami ucznia na danych zajęciach, przy czym nieobecności muszą być usprawiedliwione;2) liczba nieobecności na danych zajęciach nie może być większa niż połowa liczby zajęć zrealizowanych w ciągu roku szkolnego do dnia ustalenia oceny przewidywanej;
1) uznaniu wniosku za zasadny i ustalić ocenę, o którą ubiega się uczeń:2) podtrzymać przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną i uzasadnić swoją decyzję;3) sprawdzeniu wiedzy i umiejętności ucznia poprzez pracę pisemną lub odpowiedzi ustne lub ćwiczenia praktyczne, których zakres spełnia wymagania na wnioskowaną ocenę.
1) zaistnienia nowych okoliczności np. informacji o pozytywnych zachowaniach ucznia, osiągnięciach, pracy społecznej na rzecz środowiska itp.,2) otrzymania pochwały dyrektora szkoły,
Przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:- przestrzeganie Statutu Szkoły Podstawowej w Starej Wsi i obowiązujących w Szkole regulaminów,- potwierdzenie uzyskania znaczących osiągnięć w konkursach szkolnych lub pozaszkolnych,
1) imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących postępowanie,2) termin postępowania,3) informacje uzyskane w drodze postępowania na temat zachowania ucznia, jego osiągnięć, pracy społecznej na rzecz środowiska itp.,4) wynik postępowania wraz z uzasadnieniem,5) uzyskaną ocenę.
1) nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej nieobecności;2) nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności;3) realizującego obowiązek szkolny poza szkołą;4) realizującego indywidualny tok nauki;5) przechodzącego ze szkoły innego typu;6) przechodzącego ze szkoły niepublicznej nie posiadającej uprawnień szkoły publicznej,przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora.
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
1) w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych końcowe oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej;2) przystąpił ponadto do egzaminu po VIII klasie.
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;2) zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami, w tym z wymaganiami edukacyjnymi, kryteriami oceniania zachowania oraz sposobami i warunkami oceniania;3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;5) opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami pomocy fizycznej lub psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności;6) korzystania z pomocy materialnej w przypadkach losowych w zależności od możliwości Szkoły;7) swobody wyrażenia myśli i przekonań;8) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;9) pomocy w przypadkach trudności w Szkole;10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętów, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki;11) do wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
1) systematyczne uczęszczanie na obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone
w tygodniowym rozkładzie zajęć;2) punktualne przychodzenie na zajęcia, każde spóźnienie wymaga niezwłocznego usprawiedliwienia;3) aktywnie, we współpracy z nauczycielem i innymi uczniami dążyć do realizacji celów każdej lekcji;4) zachować się podczas zajęć nienagannie, postawa świadczyć ma o jego wysokiej kulturze osobistej;5) przynoszenie na zajęcia wymaganych przez nauczycieli zeszytów, podręczników, pomocy i sprzętu niezbędnego do prawidłowego uczestnictwa w zajęciach;6) odrabianie zadań domowych wskazanych przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych;7) uzupełnienie braków wynikających z nieobecności na zajęciach.
1) zachowanie porządku i właściwej dyscypliny na zajęciach;
2) zachowanie pełnej kultury wypowiedzi;3) nieprzeszkadzanie innym uczniom w uczestnictwie w zajęciach;4) stosowanie się do uwag i poleceń nauczyciela prowadzącego zajęcia;5) dążenie do realizacji celów każdej lekcji.
1) usprawiedliwienie nieobecności ucznia następuje na pisemną lub osobistą prośbę rodzica lub poprzez dziennik elektroniczny, dopuszcza się ponadto inne usprawiedliwienia np.: od lekarza, potwierdzone podpisem opiekuna;
2) usprawiedliwienie całości dni następuje do 5 dni nauki szkolnej z podaniem dokładnego terminu nieobecności, pojedyncze godziny należy usprawiedliwićw danym dniu, najpóźniej w dniu następnym;3) ucieczki z zajęć nie mogą być usprawiedliwione;4) obowiązek pamiętania terminów nieobecności spoczywa na uczniu i jego rodzicach;5) w przypadku dłuższej nieobecności ucznia (ponad 5 dni) rodzic ma obowiązek poinformować (osobiście, telefonicznie lub poprzez dziennik elektroniczny)o przyczynie i przewidywanym terminie nieobecności, brak takiej informacji może być dla wychowawcy podstawą podejrzenia o wagarowaniu ucznia;6) wszelkie usprawiedliwienia znajdują się w zeszycie wychowawczym, usprawiedliwienia na kartkach zostają wklejone. Ponadto rodzic wpisuje w nim zwolnienia z ćwiczeń na lekcji wychowania fizycznego. Wychowawca może zdecydować o dodatkowym przeznaczeniu zeszytu, np.: potwierdzenia wpłat, informacje o spotkaniach z rodzicami itp.;7) uczeń ma obowiązek noszenia zeszytu wychowawczego i udostępniania go na polecenie nauczyciela.
1) strój ucznia w Szkole i podczas zajęć poza Szkołą jest schludny, stosowny do miejsca, czasu i okoliczności wykluczając ekstrawagancki wygląd (makijaż, tatuaż, farbowanie włosów, przesadna biżuteria, piercing);
2) ubiór powinien odpowiadać kulturze organizacyjnej Szkoły i nie manifestować przynależności do jakichkolwiek subkultur młodzieżowych;3) na wszelkie szkolne uroczystości oraz egzaminy uczeń przychodzi do Szkoły w stroju galowym - biała bluzka i granatowa albo czarna spódnica lub spodnie dla dziewcząt, biała koszula i granatowe bądź czarne spodnie dla chłopców, dodatkowo dopuszcza się marynarkę w tychże kolorach;4) na lekcjach wychowania fizycznego obowiązuje strój określony przez nauczyciela przedmiotu;5) w ciągu całego roku szkolnego uczniowie zmieniają po każdym wejściu do Szkoły obuwie oraz zostawiają wierzchnie okrycie (kurtki, czapki, szaliki, rękawiczki)w szatni;6) w przypadku niestosowania się do przepisów dotyczących wyglądu i stroju uczeń zostaje upomniany i fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku, jeśli sytuacja powtarza się – zostaje wezwany rodzic, a uczniowi obniża się ocenę z zachowania.
1) całkowity zakaz korzystania z tych urządzeń podczas zajęć edukacyjnych z zastrzeżeniem punktu 4.;
2) całkowity zakaz nagrywania i rozpowszechniania nagrań dotyczących uczniów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły, przebiegu zajęć oraz przerw międzylekcyjnych i innych związanych z organizacją zajęć;3) przynoszenie telefonów komórkowych, jak i innych urządzeń elektronicznych do szkoły może nastąpić tylko za zgodą rodziców;4) każdorazowe użycie telefonu czy też innych urządzeń elektronicznych (np. konieczność pilnego kontaktu z rodzicami, rejestrowanie lekcji metodą projektu, uroczystości szkolnych itp.) może nastąpić tylko za wyraźnym przyzwoleniem nauczyciela sprawującego w danym momencie opiekę nad uczniem (prowadzący lekcję lub pełniącego dyżur);5) Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za urządzenia elektroniczne;6) uczeń, który korzysta w niedozwolony sposób z urządzeń elektronicznych, musi wyłączyć sprzęt i - jeśli miało to miejsce w czasie lekcji - zdeponować na biurku nauczyciela do końca lekcji, fakt ten zostaje odnotowany w dzienniku, w przypadku nie zastosowania się do poleceń nauczyciela lub częstego łamania przepisu wzywany jest rodzic.
1) poszanowanie norm moralnych i porządku społecznego, zachowanie kultury osobistej i dobrych manier;
2) przestrzeganie form kulturalnego zachowania się w Szkole i poza Szkołą, bycie uprzejmym i okazywanie życzliwości w stosunku do ludzi;3) prawdomówność, wykonywanie przyjętych zobowiązań;4) okazywanie szacunku nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom Szkoły;5) stosowanie zasad koleżeństwa, uczynności wobec kolegów, współdziałać w kształtowaniu przyjaznych stosunków współżycia w zespole swej klasy, otaczać opieką młodszych i słabszych, bronić krzywdzonych;6) poszanowanie przekonań i poglądów innych ludzi.
1) wyróżniające osiągnięcia edukacyjne, artystyczne i sportowe;2) wzorową postawę i zachowanie;3) działalność społeczną;4) zaangażowanie w różnorodną działalność na rzecz Szkoły;5) osiągnięcia związane z działalnością pozalekcyjną Szkoły;6) 100% frekwencję.
1)Pochwałę wychowawcy klasy wobec klasy;
2) Pochwałę Dyrektora wobec klasy;3) Pochwałę Dyrektora wobec uczniów całej szkoły;4) Dyplom uznania, wyróżnienie;5) List pochwalny do rodziców lub opiekunów prawnych ucznia;6) Nagrodę rzeczową lub książkową;7) Medal „ Wzorowy Absolwent” uzyskuje uczeń klasy VIII który:
a) ma wzorową ocenę z zachowania,
b) średnią ocen 5,0c) posiada szczególne osiągnięcia w konkursach i olimpiadach pozaszkolnych.
8) Nagrodę Dyrektora dla ucznia po klasie VIII który:
a) ma wzorową ocenę z zachowania;
b) ma świadectwo z wyróżnieniem, średnia ocen 5,5;c) ma wynik sprawdzianu po klasie VIII na poziomie 90-100% pkt.d) jest laureatem lub wyróżnionym w konkursach pozaszkolnych i olimpiadach przedmiotowych.
1) upomnienie wychowawcy;2) nagana wychowawcy;3) upomnienie Dyrektora;4) nagana Dyrektora;5) przeniesienie do równoległego oddziału.6) zawieszenie przez Dyrektora prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych lub do reprezentowania Szkoły na zewnątrz.
1) niszczenie mienia szkolnego;
2) zachowanie zagrażającego życiu, zdrowiu i bezpieczeństwu innych osób w szkolei poza nią;
3) używanie lub rozprowadzania alkoholu, papierosów, dopalaczy lub narkotyków;
4) fałszowanie dokumentów;5) przynależność lub agitowania do związków przestępczych, zagrażających życiu, zdrowiu, ograniczeniu wolności jednostki np. niektórych sekt lub subkultur;6) czyny podlegających Kodeksowi Karnemu i orzeczenia prawomocnego wyroku sądowego.
2) pobicia ucznia lub znęcania psychicznego nad uczniami;3) wulgarnego zachowania się wobec nauczycieli, innych pracowników Szkoły oraz uczniów;4) spożycia alkoholu lub narkotyków na terenie Szkoły;5) dystrybucji narkotyków lub środków odurzających na terenie szkoły;6) zgłoszenie przez Policję o wybrykach chuligańskich,
1) rozpoczęcie roku szkolnego;2) ślubowanie klas pierwszych;3) uroczystości patriotyczne;4) zakończenie roku szkolnego.
1) biało-czerwone szarfy,2) białe rękawiczki.