Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o :
1.Ustawę o systemie oświaty z dnia 20lutego 2015r.
2.Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
3.Karty Nauczyciela
4.Konwencji Praw Dziecka
5.Statutu Zespołu Szkolno – Przedszkolnego im. Ks. Kan. S. Wojtyłki w Starej Wsi
6.Programu wychowawczego szkoły
7.Programu profilaktycznego szkoły
8.Planu pracy szkoły
MISJA
Zadaniem szkoły jest:
·Stwarzanie wszystkim uczniom optymalnych warunków do prawidłowego, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju duchowego, intelektualnego i fizycznego dostosowując się do ich potrzeb i możliwości
wspieranie rodziny
w procesie wychowania i nauczania
·nauczyć młodego człowieka uczenia się, a zwłaszcza polubienia uczenia się
·rozwijanie zdolności i zainteresowań
·rozbudzanie ciekawości świata i otwartość na zmiany w nim zachodzące
·wyzwolenie inwencję twórczej i pomysłowości
·kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podjęte działania i przyjęte na siebie obowiązki
·rozwijanie więzi interpersonalnych iumiejętności pracy w zespole
·wpajanie zasad tolerancji, poszanowania cudzej odmienności
·umacnianie wiary we własne siły
·kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
WIZJA SZKOŁY
Szkoła traktuje ucznia w sposób podmiotowy.
Szkoła stwarza uczniom szansę wszechstronnego rozwoju oraz nabycia umiejętności kluczowych w przyjaznej i życzliwej atmosferze.
Kształcitożsamość narodową i przywiązanie do tradycji, kultury i historii Polski oraz ”Małej Ojczyzny” – Starej Wsi.
Wychowuje uczniów do szacunku, tolerancji i otwartości wobec narodów Europy i światapoprzez naukę języka angielskiego, poznawanie kultury, historii i geografii innych państw.
Wpaja troskę o środowisko przyrodnicze, własne zdrowie i bezpieczeństwo.
Szkoładba o bezpieczeństwo swoich wychowanków.
Przygotowuje do pełnienia obowiązków rodzinnych i ról społecznych w oparciu o zasady poszanowania godności, solidarności, demokracji, sprawiedliwości i wolności.
Szkoła ściśle współpracuje z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Szkoła dba o wysoki poziom usług edukacyjnych poprzez dobór nauczycieli o wysokich kwalifikacjach oraz indywidualne podejście do uczniów
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszej szkoły:
·odpowiedzialnie wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności
·posługuje się jednym językiem obcym oraz ćwiczy umiejętność sprawnego i poprawnego władania językiem ojczystym
·wykorzystuje w sposób odpowiedzialny najnowsze techniki multimedialne
·charakteryzuje się kulturą osobistą i okazuje szacunek każdemu człowiekowi
·Skutecznie komunikuje się
·Umie rzetelnie pracować indywidualnie i w zespole
·Potrafi zaplanować swoją pracę
·Wykazuje chęć stałego pogłębiania wiedzy i poszerzania umiejętności
·Rozwija swoje zainteresowania
·Jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury
·Zna i szanuje kulturę, historię i tradycje narodu polskiego i regionu starowiejskiego
·przestrzega zasad tolerancji i jest świadomy jej granic (np. nałogi, agresja, krzywdzenie drugiego człowieka, postawy aspołeczne).
·Jest asertywny
·Dokonuje właściwych wyborów i rozróżnia dobro od zła
·Dba o bezpieczeństwo własne i innych
·Jest aktywny i obowiązkowy
·Jest uczciwy, prawdomówny i przestrzega prawa
·Przestrzega zasad zdrowego stylu życia
·Dokonuje właściwych wyborów
·Jest zdolny do autorefleksji
·Jest życzliwy wobec ludzi i otaczającego świata, dba o środowisko
·Jest wrażliwy na potrzeby innych
·Umie prawidłowo funkcjonować w rodzinie, klasie, społeczności lokalnej, demokratycznym państwie
PRIORYTETY PRACY SZKOŁY
·Nabywanie i doskonalenie kompetencji kluczowych
·Praca z uczniem zdolnym
·Zapobieganie trudnościom w nauce
·Kultura zachowania w szkole i poza nią
·Kształtowanie postaw patriotycznych.
·Współpraca ze środowiskiem lokalnym i rodzicami
KONCEPCJA ROZWOJU SZKOŁY W POSZCZEGÓLNYCH OBSZARACH
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
1.Zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z jej statutem i prawem oświatowym
·Aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego pod kątem zgodności z obowiązującym stanem prawnym oraz jego popularyzacja.
·udostępnienie dokumentów prawa szkolnego na stronie internetowej szkoły.
·Praca w zespołach zadaniowych w celu rozwiązywania problemów szkoły i doskonalenia działalności pracy szkoły
·Sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego (ewaluacja wewnętrzna prowadzona z udziałem nauczycieli i wykorzystanie wniosków do planowania pracy szkoły)
2.Poprawa warunków lokalowych i wyposażenia szkoły
·Diagnozowanie i określanie przez zespoły przedmiotowe listy potrzeb dotyczących wzbogacania bazy dydaktycznej w celu spełniania zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej
·Zaadaptowanie pomieszczeń na poddaszu na świetlicę i pracownie
·Zakup i montaż placu zabaw w obrębie szkoły
·Podejmowanie działań wzbogacających warunki lokalowe i wyposażenie szkoły w celu spełniania zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej
·Wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej
·Wzbogacanie bazy sportowej szkoły
·Wdrożenie dziennika elektronicznego
3.Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych
·Pozyskiwanie środków unijnych, wdrażanie projektów.
·Wynajem sali gimnastycznej.
·Pozyskiwanie sponsorów
WYCHOWANIE I OPIEKA
·Diagnoza sytuacji i potrzeb wychowanków
·Organizacja i udzielanie pomocy pedagogicznej i psychologicznej uczniom i ich rodzicom
·Specjalistyczna opieka dla dzieci z opiniami i orzeczeniami
·Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego
·Realizacja zadań wynikających ze szkolnego programu wychowawczego i profilaktycznego
·Objęcie uczniów klas młodszych zajęciami gimnastyki korekcyjnej
·Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
·Zapewnienie uczniom bogatej oferty zajęć wyrównawczych i kółek zainteresowań
·Organizacja zajęć z języka angielskiego w grupach przedszkolnych
·Organizacja nadzoru pedagogicznego i ewaluacji wewnętrznej
·Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do ich poprawy
·Włączanie uczniów klasy VI do udziału w sprawdzianach próbnych, przygotowujących do sprawdzianu po klasie szóstej
·Analiza wyników sprawdzianu po klasie VI, formułowanie wniosków i wdrażanie ich do realizacji
·Promowanie osiągnięć uczniów
·Zachęcanie uczniów do udziału w różnorakich konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych
·Realizacja projektów unijnych
FUNKCJONOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKULOKALNYM
1.Dążenie do aktywnego uczestnictwa rodziców w życiu szkoły
·Stworzenie warunków sprzyjających kontaktom z rodzicami, np. organizacja miejsca na terenie szkoły, w którym rodzice i nauczyciel mogliby spokojnie porozmawiać, ustalenie form i terminów spotkań.
·Pobudzanie aktywności rodziców, np. zapraszanie rodziców do udziału w uroczystościach szkolnych, pomoc rodziców przy sprawowaniu opieki podczas dyskotek szkolnych, przygotowywanie komersu przez rodziców klas szóstych
·Udział rodziców w konstruowaniu i opiniowaniu dokumentów wewnątrzszkolnych
·Wspieranie rodziców w wychowywaniu: możliwość skorzystania z pomocy pedagoga, wychowawcy klasowego, kierowanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
·Wdrożenie dziennika elektronicznego, jako narzędzia umożliwiającego nawiązanie lepszej współpracy rodziców ze szkołą poprzez bieżący dostęp rodzica do rzetelnych informacji o dziecku, dotyczących frekwencji i jego postępów w nauce.
2.Ścisła współpraca z władzami samorządowymi i kuratoryjnymi w zakresie realizacji polityki oświatowej
·Czynne włączanie się szkoły w uroczystości środowiskowe i państwowe
·Czynne włączanie się uczniów w akcje społeczne, profilaktyczne, edukacyjne i charytatywne organizowane na terenie gminy
·Udział dzieci w konkursach organizowanych przez Kuratorium Oświaty
·Współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami: OSP, MOPS, Parafia, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, KRUS, fundacja Feniks, firma Reba, Koło Gospodyń Wiejskich, Rada Sołecka, Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna , Policja, KSR TKKF Viktoria
·Udostępnianie zasobów lokalowych instytucjom działającym w środowisku lokalnym (Rada Rodziców, Mażoretki, Rada Sołecka, TKKF Viktoria, LKS Pasjonat
·Przeprowadzanie przeglądów i prac remontowych
·Ścisła współpraca w sprawach konferencji metodycznych, zdobywania stopni awansu zawodowego nauczycieli, rozwiązywania problemów